Heerlijk en eerlijk design

Fairtrade Original was in 1959 de eerste met een eerlijke handelsketen. Sindsdien is het besef en aanbod van fairtrade, dankzij het fairtrade keurmerk, sterk gegroeid. In het oude design was niet duidelijk wat nou precies de meerwaarde is ten opzichte van de reguliere producten, maar ook niet ten opzichte van andere fairtrade producten. Vandaar deze herpositionering ‘van keurmerk naar merkvoorkeur’, waar de uitdaging was om het verhaal achter het merk op een verleidelijke en motiverende manier te verbeelden. Heerlijk, want eerlijk.

Het nieuwe design versterkt de onderscheidende merkelementen als de witte, pure verpakkingskleur en een rechthoekige logovorm. Het nieuwe logo is opgebouwd uit vier authentieke en aardse kleuren, die elkaar overlappen op de hoeken. De nadruk in de naam ligt nu duidelijk op ORIGINAL, met fairtrade meer als een bijvoeglijk naamwoord. De zin die aan het merk is toegevoegd, communiceert het belangrijkste onderscheid met alle andere merken: ’for people, not for profit.’

Samen met de witte, pure achtergrond zorgt het centrale logo voor een sterk verbindend en onderscheidend element over het gehele assortiment (+100 sku’s) . Hierdoor ontstaat een sterk en herkenbaar merk, ook als het verspreid in de supermarkt ligt. De individuele producten zijn smakelijk ontworpen met pure productfotografie op vrolijke, natuurlijke kleurvlakken. De specialist is nu duidelijk ten opzichte van de generalisten.

Heerlijk en eerlijk design

Fairtrade Original was in 1959 de eerste met een eerlijke handelsketen. Sindsdien is het besef en aanbod van fairtrade, dankzij het fairtrade keurmerk, sterk gegroeid. In het oude design was niet duidelijk wat nou precies de meerwaarde is ten opzichte van de reguliere producten, maar ook niet ten opzichte van andere fairtrade producten. Vandaar deze herpositionering ‘van keurmerk naar merkvoorkeur’, waar de uitdaging was om het verhaal achter het merk op een verleidelijke en motiverende manier te verbeelden. Heerlijk, want eerlijk.

Het nieuwe design versterkt de onderscheidende merkelementen als de witte, pure verpakkingskleur en een rechthoekige logovorm. Het nieuwe logo is opgebouwd uit vier authentieke en aardse kleuren, die elkaar overlappen op de hoeken. De nadruk in de naam ligt nu duidelijk op ORIGINAL, met fairtrade meer als een bijvoeglijk naamwoord. De zin die aan het merk is toegevoegd, communiceert het belangrijkste onderscheid met alle andere merken: ’for people, not for profit.’

Samen met de witte, pure achtergrond zorgt het centrale logo voor een sterk verbindend en onderscheidend element over het gehele assortiment (+100 sku’s) . Hierdoor ontstaat een sterk en herkenbaar merk, ook als het verspreid in de supermarkt ligt. De individuele producten zijn smakelijk ontworpen met pure productfotografie op vrolijke, natuurlijke kleurvlakken. De specialist is nu duidelijk ten opzichte van de generalisten.

De nieuwe identiteit die PROUDdesign heeft ontwikkeld, spreekt niet alleen nieuwe, jongere consumenten aan, maar wordt ook door de gebruikers van het eerste uur omarmd. Dat is knap! Wij willen van nature mensen overtuigen, maar PROUDdesign heeft ons geleerd ook te verleiden.

Felice Uiterwijk – Marketing Manager Fairtade Original

De nieuwe identiteit die PROUDdesign heeft ontwikkeld, spreekt niet alleen nieuwe, jongere consumenten aan, maar wordt ook door de gebruikers van het eerste uur omarmd. Dat is knap! Wij willen van nature mensen overtuigen, maar PROUDdesign heeft ons geleerd ook te verleiden.

Felice Uiterwijk
Marketing Manager Fairtade Original

Bekroond met:

Bekroond met:

Fairtrade Original in de media

Fairtrade Original in de media